بهینه سازی برای موتور جستجو چقدر طول می کشد؟

بدون دیدگاه

حتما کم و بیش در مورد بهینه سازی کسب و کار در موتورهای جستجو (SEO) اطلاع دارید. یکی از اهداف اصلی در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) رساندن یک وب سایت یا محیط آنلاین به جایگاه برتر و مناسب در لیست نتایج موتورهای جستجو می باشد. این جایگاه می بایست به صورت طبیعی و اورگانیک (Organic) به دست آمده باشد و نه از طریق روش های غیر رایگان مانند تبلیغات کلیکی در موتور جستجو گوگل. موتورهای جستجوگر اصلی وب مثل گوگل، بینگ و یاهو محیط های آنلاین یک کسب و کار را بر اساس ارتباط با موضوع جستجو شده و برتری آنها نسبت به یکدیگر بر روی صفحه ی نتایج خود اولویت بندی و لیست می نمایند.

امروزه مزایای بهینه سازی یک کسب و کار برای موتور جستجو کاملا شفاف و جا افتاده است. ساده ترین مزیت آن پیشتازی از رقبا با نمایش وب سایت شما در بالای لیست نتایج جستجو و در نتیجه معرفی محصولات یا خدماتتان به کسانی است که آنها را جستجو می کنند. اما پرسش بزرگ این است که چه مدت طول می کشد تا سرمایه گذاری بر روی این فعالیت حرفه ای به نتیجه رسد!

بهینه سازی یک کسب و کار در موتور جستجو کار یک شب نیست و یکی از پیچیده ترین و مشکل ترین فرآیندها در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که نیازمند تخصص و تحلیل های هوشمندانه است. عمدتا این فعالیت به میزان ارتباط و کیفیت محتوایی که جستجو می شود بستگی دارد. در کنار اینها میزان رقابت، پیشینه حضور (مانند سن دامنه) و سابقه ی فعالیت یک کسب و کار در فضای اینترنت نیز در این موفقیت نقش تعیین کننده ای دارد. موتورهای جستجو یک شبه جایگاه کسب و کارهای مختلف را تغییر نمی دهند، در نتیجه شاید بهتر باشد تا در مورد ادعای افرادی که ارائه ی این خدمات را با سرعت نتیجه گیری بالا تبلیغ می کنند کمی تامل کرد. به طور قطع امروزه موتورهای جستجو از جمله گوگل بسیار هوشمندتر از آن هستند که افرادی بتوانند با تقلب و استفاده از روش های غیر اصولی دست به سودجویی بزنند و این برتری در هوشمندی را هر چند گاهی با به روز رسانی الگوریتم های خود و حذف سایت های متخلف به رخ می کشند.

در این میان رقبای شما نیز ممکن است برای سال ها کسب و کار خود را از طریق اینترنت رونق بخشیده باشند و محیط های آنلاینشان دارای اعتبارات غنی ای برای موتورهای جستجو باشد که نتایج بهینه سازی را امروز احساس می کنند!

اما در زمانی که با یک نام دامنه و برند جدید در فضای مجازی اقدام به شروع این فعالیت می کنید، دریافت اعتماد از موتور جستجو و مخاطبین کار دشوارتری است و ورود به عرصه ی رقابت برای شما سخت تر می شود. زمان رسیدن به جایگاه مطلوب در موتورهای جستجو کاملا غیر مشخص می باشد. اما تجربه نشان می دهد زمان شروع ورود به رقابت (مورد توجه قرار گرفتن توسط موتورهای جستجو) می تواند از سه ما آغاز و تا مدت ها ادامه یابد، چرا که مجموعه ای از عوامل مطرح شده در بالا در زمان به ثمر بخشی این فعالیت نقش ایفا می کنند. از طرف دیگر تلاش شما برای تولید و مدیریت بهینه ی محتوا و برقراری ارتباط متقابل برای نمونه: پاسخ دهی به مشکلات کاربران در وب می تواند در تسریع این زمان یا بهتر است بگوییم در افزودن به سرعت این رقابت، تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.

در کل می توان نتیجه ی زمانی را وابسته به فعالیت ها از طرف رقبا، کیفیت محتوا، میزان جذب مخاطب در وب سایت و شبکه های اجتماعی و همچنین رفتار کاربران در موتورهای جستجو دانست. از طرف دیگر میزان تخصص، هوش و نحوه ی فعالیت کارشناسان بهینه سازی در موتورهای جستجو امری مهم در تسریع بهبود جایگاه یک وب سایت بر روی موتور جستجو می باشد. برای برقراری ارتباط یک وب سایت با موتور های جستجو لازم است مجموعه ای از استاندارد ها در طراحی و توسعه ی آن وب سایت رعایت شوند (On-Page SEO) و اگر محیط های آنلاین کسب و کار شما مانند وب سایت قادر به برقراری ارتباط صحیح با موتورهای جستجو نباشند، باید انتظار بسیار ضعیف تری از نتیجه گیری داشت.

هیچ وقت این موضوع را نادیده نگیرید که بهینه سازی برای موتور جستجو، یک جنگ در میان رقبا است! در نتیجه شاید یکی از عوامل برنده شدن در جنگ داشتن ارتش با تجهیزات روز، هوشمند، مقتدر و با تجربه باشد، که این عامل در بهینه سازی برای موتور جستجو همان تیم دیجیتال مارکتینگ شما است. این ارتش نیازمند بررسی نقاط قوت جهت جذب مخاطبین، بررسی میزان رقابت، شرایط اقتصاد دیجیتال و آنالیز دقیق موقعیت سایر رقبا می باشد تا بتواند کارفرمای خود را در این رقابت پیروز کند.

در نتیجه در پاسخ به پرسش همیشگی مبنی بر مدت زمان نتیجه دهی در بهینه سازی موتورهای جستجو، می توان با بررسی نمونه های موفق به زمان تقریبی زیر دست یافت :

  • بستگی به شرایط و از روی مطالعه ی نمونه ها شاید نتایج اولیه بین سه تا شش ماه احساس شوند.
  • نتایج قابل توجه با استناد به شرایط عادی و رقابت متعادل می توانند در فاصله ی بین شش ماه تا یک سال بروز دهند.
  • نتایجی که بر رونق بخشی به کسب و کار شما در فضای آنلان تاثیر محسوسی را ایجاد کند نیز می تواند در شرایط عادی بین یک تا دو سال به طول بی انجامد.

در نتیجه اگر پرسشی مبنی بر مدت زمان دریافت نتیجه از بهینه سازی برای موتورهای جستجو داشته باشید، شاید نتوان به سادگی و بدون اطلاع از سایر عوامل پاسخی قطعی یا نزدیک به واقعیت را به آن داد. چه بسا که در بهترین شرایط ، شاید نتیجه های تاثیر گزار بر کسب و کار پس از دوسال از تدوین استراتژی و شروع فعالیت های بهینه سازی خود را نشان دهند.

اما کلید طلایی برای موفقیت در بهینه سازی موتورهای جستجو این است که در طول این زمان با صبر، دقت و هوشمندانه نتایج را آنالیز و بهترین استراتژی ها را طراحی و اجرا نمود. و هیچگاه فراموش نکنید که افراد سودجو بر پایه تقلب نتیجه گیری های سریع  را تضمین می کنند ولی اثر این روش ها بسیار کوتاه بوده و باعث می شود که وب سایت یا فعالیت آنلاین شما برای همیشه در لیست سیاه موتورهای جستجو مانند گوگل قرار بگیرد!

بدون دیدگاه